Då och då tittade vi upp från skrivborden och pratade om tvärflöjten, AKA chefsinstrumentet. Exakt det samtalsämnet kommer såklart upp igen, nu när Tom fått en femtiolapp att köpa fem begagnade plattor för. Häng med på en musikresa genom storslagen brittisk totalpop, australiskt pubgemyt, smörslisk från New Jersey, kollageklippta amerikanska ljudtrauman och en jävligt fint slöjdad svensk soulcover.
Vi pratar om Pet Sounds-påsar, varför gammal musik är en mer intressant än ny, vilka Dr. Hook-plattor som är värda att låna ett öra till … och så kommer vi in på det där med tvärflöjten, AKA chefsinstrumentet.
Några rättelser (eftersom jag yrar så mycket i nattmössan här):
När jag säger Terry Gosh så menar jag förstås Bobby Gosh.
Electroljudkollaget som jag famlar efter är såklart Malcolm X – No Sellout av Keith LeBlanc.
/Tommie
2 svar på ”#6: Tom Pyl om att hitta nytt i det gamla”
Den hemska spoken word-skivan hade i alla fall ett användningsområde i musikhistorien: som sampling på Deee-lites ”What is love?” http://www.youtube.com/watch?v=zD71055315c
Baksidan på What the world.. 45an så finns Victors. Den samplades av Paul Hardcastles Nineteen. Hittade den idag på YT.
Tack frö programmet!